Den nye bogføringslov kommer til at stille nye krav til din digitalisering

Se her, hvad der forventes af krav, og hvordan Digiflow kan hjælpe dig i mål.

Særligt for dig der anvender bogføringssystemerne: C5, XAL, NAV, Business Central, UVskole, KOMiT eller Helios.

Beregn din pris på Digiflow her

Vejledning til Bogføringsloven og de kommende krav til dit bogføringssystem

Den nye bogføringslov blev vedtaget den 19. maj, og kommer til at træde i kraft i forskellige faser, så man kan nå at få klargjort sine systemer til den mere digitale fremtid.

Første del af den nye bogføringslov trådte i kraft den 1. juli 2022, mens de nye krav til de digitale bogføringssystemer (§15) træder i kraft senere og i flere etaper, alt efter hvilken regnskabsklasse du tilhører, og evt. din omsætnings størrelse. Virksomheder i regnskabsklasse A forventes at blive underlagt kravene sidst (A= under 14 mil i omsætning og 0-10 medarbejdere).

I den nye bogføringslov indføres der krav om, at regnskabspligtige virksomheder og andre virksomheder med en omsætning over 300.000 kr. skal registrere alle virksomhedens transaktioner og opbevare registreringer og bilag, der dokumenterer transaktionerne i et digitalt bogføringssystem, der er registreret i Erhvervsstyrelsen, eller som i øvrigt opfylder de foreslåede lovkrav til digitale bogføringssystemer (§15), hvor du bl.a. skal kunne opbevare digitale bilag, og Erhvervsministeren kan indføre krav om håndtering af e-fakturaer.

Krav til din brug af dit digitale bogføringsystem

  • Du skal opbevare registreringer og de bilag, der dokumenterer registreringerne.
  • Du skal sikre dig, at dit bogføringssystem lever op til kravene for digitale bogføringssystemer.
  • Ved kontrol skal du kunne udlevere regnskabsmateriale vederlagsfrit i et anerkendt filformat.

Anvender du et bogføringssystem, der ikke kan opbevare dine bilag digitalt eller håndtere e-fakturaer via EAN, kan du her se, hvordan en integration til Digiflow hjælper dig. Du kan helt gratis booke en demo nederst på siden her.

Nye krav til dit bogføringssystem

Du skal anvende et forhåndsgodkendt bogføringssystem eller sørge for, at dit bogføringssystem lever op til kravene efter bogføringslovens nye § 15.

Er du udbyder af et bogføringssystem, kan du henvende dig til Digisense med henblik på en samarbejdsaftale, så Digiflows moduler kan blive en del af dit økonomisystem og understøtte opfyldelsen af en forhåndsgodkendelse (§ 20).

Er du bruger af et bogføringssystem, kan du se, hvilke overordnede krav dit bogføringssystem kommer til at skulle overholde herunder.

Få rådgivning til, om du kan undgå at skifte dit bogføringssystem, pga. den nye bogføringslov, og hvordan du evt. kan klare dig med små justeringer i dit nuværende system her.

Er det en stor mundfuld for dig, at skulle skifte bogføringssystem, hvis det ikke lever op til de kommende krav? Læs mere om de kommende krav og hvordan Digiflow kan hjælpe dig med at byde Bogføringslovens nye krav velkommen i dit nuværende bogføringssystem.

Krav til digitale bogføringssystemer efter bogføringslovens nye § 15

  • Understøtte en løbende registrering af virksomhedens transaktioner med angivelse af bilag for hver registrering og en betryggende opbevaring af registreringer og bilag i 5 år.

  • Opfylde anerkendte standarder for it-sikkerhed, herunder for bruger- og adgangsstyring, samt sikre automatisk sikkerhedskopiering af registreringer og bilag.

  • Understøtte automatisering af administrative processer, herunder ved automatisk fremsendelse og modtagelse af e-fakturaer samt ved mulighed for kontering i overensstemmelse med en offentlig standardkontoplan i registrerede bogføringssystemer.

Hjælp til dig der anvender XAL, C5, NAV, Business Central, KOMiT, UVskole eller Helios:

For at opfylde kravene, er det vigtigt, at du får løst nedenstående punkter, som Digiflow kan hjælpe dig med:
  • Digital opbevaring af bilag via bogføringssystemet
  • Mulighed for digital opbevaring af øvrigt regnskabsmateriale
  • Automatisk sikkerhedskopiering af bilag og øvrigt regnskabsmateriale
  • Modtagelse af e-fakturaer

Vi anbefaler, at du også undersøger, om du har:

  • Backup af dit bogføringssystem ude af huset (særligt hvis det ikke er i cloud eller anvender en hosted løsning)
  • Mulighed for at sende elektroniske fakturaer. Du kan se den vedtagne lov her, eller få gratis rådgivning af Digisense her.

Få tilbud på Digiflow


Her kan du beregne en opgradering af dit bogføringssystem med Digiflow. Du kan samtidig tilvælge moduler til digitale og automatiserede godkendelsesflow:







Har du spørgsmål, eller kunne du tænke dig at få en online demo? Så hjælper vi dig gerne