Den nye bogføringslov blev vedtaget den 19. maj, og kommer til at træde i kraft i forskellige faser, så man kan nå at få klargjort sine systemer til den mere digitale fremtid.
Første del af den nye bogføringslov trådte i kraft den 1. juli 2022, mens de nye krav til de digitale bogføringssystemer (§15) træder i kraft senere og i flere etaper, alt efter hvilken regnskabsklasse du tilhører, og evt. din omsætnings størrelse. Virksomheder i regnskabsklasse A forventes at blive underlagt kravene sidst (A= under 14 mil i omsætning og 0-10 medarbejdere).
I den nye bogføringslov indføres der krav om, at regnskabspligtige virksomheder og andre virksomheder med en omsætning over 300.000 kr. skal registrere alle virksomhedens transaktioner og opbevare registreringer og bilag, der dokumenterer transaktionerne i et digitalt bogføringssystem, der er registreret i Erhvervsstyrelsen, eller som i øvrigt
opfylder de foreslåede lovkrav til digitale bogføringssystemer (§15), hvor du bl.a. skal kunne opbevare digitale bilag, og Erhvervsministeren kan indføre krav om håndtering af e-fakturaer.
Her kan du beregne en opgradering af dit bogføringssystem med Digiflow. Du kan samtidig tilvælge moduler til digitale og automatiserede godkendelsesflow: